And now the tops of buildings, I can see them too

Igår så hade vi redovisning på vårat andra medieprojekt. Uppgiften var att alla i klassen fick ta en hopvikt lapp som det fanns ett ord på. Man fick tolka ordet precis som man ville och vända och vrida på det hur som helst, och helst inte försöka ta det uppenbara.

Jag fick ordet stad. Det kunde inte bli ett bättre ord för mig! :)
Eftersom min duktiga vän Ida Hagberg nyligen hade fotograferat sin stad med tilt-shift* effekt. 
*Tilt-shift gör så att saker ser ut som det är i miniatyr. man kan antingen redigera i photoshop, får det redigerat på nätet eller helt enkelt fotografera med ett tilt-shift objektiv :)

Och så fort jag såg hennes bilder så tänkte jag:
-Fy satan vad häftigt! Jag vill också kunna få så häftiga bilder! 

Och vad gjorde jag då?
Jo jag förhörde Ida om hur hon hade gjort,
struntade i vad hon sa och åkte iväg till svampen och fotograferade. 
Strunta är ett väldigt starkt ord, men hon skrev att man var tvungen och fotografera i en speciell vinkel, med speciell placering. 
Och då tänkte jag:
-Jaha, men huuuuur svårt kan det vara, jag behöver ju bara fotografera uppifrån.

Jag kom hem med bilder som inte fungerade att redigera. Jag vart jättearg på mig själv för att jag inte hade lyssnat. Så jag satte mig och googlade i säkert en timme och läste på om fototekniken på varenda sida jag hittade, och åkte och fotograferade nästa dag.

Och här har vi resultaten, och jag är väldigt nöjd, med tanke på hur mycket jag kämpade, haha!:












Någon som har lust och ge lite kritik? :)

Kommentarer
Postat av: Ceder

Snyggt, gillar såna här bilder! Vet vem jag ska ringa till om det behövs fotas! Lycka till!

2010-05-26 @ 22:39:00
Postat av: Annika

Dom blev ju såååå bra, glad att jag följde med till svampen :-) Jag är stolt över att vara mamma till en jätteduktig fotograf !

2010-05-27 @ 07:30:45
Postat av: Cissi

Haha dom är asgrymma ju. Ser ju typ ut som en miniatyrstad legolandstyle xD

2010-05-27 @ 07:56:55
Postat av: Camilla

Skit snyggt Lisett. Du är så duktig :) Önskar att jag hade valt samma inriktning som dig...Kram

2010-05-27 @ 09:29:55
Postat av: Lisett Svarar

Ceder: tack så mycket, det betyder verkligen! :)



Mamma: aaaaaaaw, ♥



Cissi: haha, jag vet! jag tänker också på legostad, haha, speciellt blommorna på den första, för sådana hade jag till mig lego! ;D



Camilla: Tack så mycket! :) kram♥

2010-05-27 @ 09:40:14
URL: http://lisettpettersson.blogg.se/
Postat av: Karin

Jävligt snyggt! Haha, tror faktiskt att man ska lyssna på Ida. Haha. Men som sagt det blir väldigt snyggt. :D

2010-06-04 @ 12:36:38
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/
Postat av: lipgloss

fyy tusan vad snygga och coola bilder!

tips på sida där man kan läsa hur man gör?

2010-06-13 @ 20:30:35
URL: http://lipgloosss.blogg.se/
Postat av: GiNa

As tufft!! :D vill kunna jag med :c

2010-06-17 @ 15:52:35
URL: http://sajkokat.blogg.se/
Postat av: Ida

Haha, nämen... vad chockad jag blev när jag hittade mitt namn i ett inlägg :D haha. Men bilderna är supersnygga ju :) blev riktigt sugen på att fixa lite tilt-shift bilder igen!

2010-08-03 @ 23:54:10
URL: http://iamhagberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0